TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 1243
  • Öğe
    Muhasebede Etik ve Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlerin Konu ile İlgili Görüşlerinin Değerlendirilmesi: İstanbul İli Örneği
    (2023) Çanakçıoğlu, Mustafa; Yıldız, Doğan
    Amaç – Bu makalenin temel amacı iki yönlüdür. Öncelikle, bağımsız çalışan Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlerin (SMMM) meslek etiğine, meslek odalarına, diğer meslektaşlarına ve hizmet verdikleri müşterilerine ilişkin etik konusundaki genel algılarını ve görüşlerini incelemektir. İkinci olarak, katılımcıların etik algılarındaki potansiyel farklılıkların cinsiyete ve mesleki tecrübeye bağlı olup olmadığını araştırmaktır. Yöntem – Makalenin amacı doğrultusunda İstanbul ilinde mesleklerini icra eden ve bağımsız çalışan SMMM’lerle ilgili olarak yapılan araştırmanın saha çalışması, yüz yüze anket yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Örnek seçiminde basit rassal örnekleme yöntemi kullanılmıştır. İstatistik analizlerde kullanılan yöntemler ise, Ki-Kare testi ve uyum (Correspondence) analizidir. Bu araştırma için etik onay, İstanbul Gelişim Üniversitesi’nin Etik Kurul Başkanlığı’ndan 18.01.2023 tarih ve 2023-02-55 no’lu karar ile alınmıştır. Bulgular – İstanbul ilinde 385 bağımsız çalışan SMMM’lere yapılan anket sonucunda, meslek odalarının etik konusunda daha çok eğitim vermeleri ve etik konusunda vereceği cezaların artırılarak uygulanması konusu ön plana çıkmıştır. Ayrıca, yetkili kurumlarca mali denetimlerinin sıklaştırılmasının yanı sıra ücret tarifesinin belirlenenden daha yüksek olması durumunda meslek mensuplarının etik ilkelere olan bağlılıklarının ve muhasebe mesleğine olan saygınlığın daha da artacağını konusunda görüş bildirmişlerdir. Tartışma – Günümüzde yaşanan ekonomik zorluklardan dolayı meslek mensuplarının ücret tarifelerinin yeniden yapılandırılmalıdır. SMMM’lerin, müşterileri ile olan uzun dönemli ilişkilerinden ötürü veya müşteri kaybetme korkusundan dolayı müşterilerinin kendi çıkarları adına yapacakları teklifler karşısında etik ilkelere olan bağlılıklarından uzaklaşmamaları gerekir. Etik ilkelerin hem SMMM’ler hem de onların müşterileri tarafından daha iyi anlaşılabilmesi adına konuyla ilgili yetkili kurumların yapacakları ortak bir çalışma ile verilecek eğitimlerle hem kamu yararı hem de mesleğin geleceği açısından önemlidir.
  • Öğe
    Reflections of The Strategies Applied in the Boeing 737-Max Crisis Management on Passenger Perception
    (2023) Güngör, Habibe
    Purpose ? Following the two crashes in Indonesia in 2018 and Ethiopia in 2019, resulting in 346 casualties, Boeing 737-Maxs became a global safety crisis. Boeing has pursued crisis strategies to restore brand trust. This study aims to ascertain whether Turkish passengers are concerned about the safety of Boeing 737-Maxs following two deadly plane crashes and whether they favor airlines that continue to use 737-Maxs. Methodology ? In this study, the structured interview research method is adopted to reveal the participants' perceptions of Boeing 737-Maxs. The research sample comprised \"Turkish passengers who had no fear of flying\" and \"who had heard about Boeing 737-Max accidents\". A total of 14 interview questions were extracted by reviewing the literature. In this study, interviews were conducted with 32 people. The data collected were subjected to content analysis. Findings ? The Boeing 737-Max is considered unsafe by 10 out of 20 men and 11 out of 12 women (or 50% and 92%, respectively). 66% of the participants believe that the Boeing 737-Max is an unsafe airplane. The participants, who had not previously heeded the type of aircraft they flew or heard about Boeing, started to pay attention to the type of aircraft type or identified Boeing with these accidents. Discussions ? Even though Boeing fixed the issue and resumed flying its aircraft, it is concluded that unfavorable opinions of passengers, who are one of its key stakeholders, persisted.
  • Öğe
    The Effect of Psychological Safety and Academic Burnout on Work Engagement: A Study on Public Universities in Turkiye
    (2023) Yazıcı, Ayşe Meriç; Mecek, Mehmet
    This study aims to reveal the effects of psychological safety and academic burnout on the work engagement of academics working in public universities in Turkey. The population of the research is the academic staff working in public universities in Turkey. The sample is 424 academics who could be reached from these universities and academics and answered the questionnaire by convenience sampling method. SPSS 22.0 program was used for the analysis of the data obtained in the study. As a result of the research, it is seen that there is a low positive relationship between psychological safety and work engagement scores. It is understood that there is a low negative relationship between psychological safety and academic burnout. It was found that there was no significant relationship between academic burnout and work engagement variables. According to the regression analysis results, psychological safety is a significant predictor of being engaged in work. However, academic burnout is not a significant predictor of work engagement.
  • Öğe
    Çevrimiçi Yiyecek İçecek Platformları İçin Marka İlgileniminin, Kişisel ve Kurumsal Güvenin Tüketici İzni Üzerindeki Etkisi: Tüketicilerin Dışa Dönüklük Kişilik Özelliklerinin Düzenleyici Rolü
    (2022) Alizadehfanaeloo, Parisa
    Amaç - Bu çalışma, hem marka ilgileniminin kişisel ve kurumsal güven üzerindeki etkisini ve hem de kişisel ve kurumsal güvenin tüketici izni üzerindeki etkisini belirlemeyi ve aynı zamanda araştırma modelindeki ilişkilerde tüketicilerin dışa dönüklük kişilik özelliklerinin düzenleyici rolünü araştırmayı amaçlamaktadır. Yöntem – Bu ampirik çalışma önerilen bir model ile yürütülmüştür. Araştırmada kullanılan anket için “İstanbul Gelişim Üniversitesi, 04.02.2022 tarih ve 2022-03 sayılı” etik kurulu onay kararı verilmiştir. Model İstanbul’da yaşayan ve çevrimiçi yiyecek içecek markalarından ve platformlarından alışveriş yapanlar arasından 460 kişi üzerinde uygulanan anketlerle test edilmiştir. Araştırma hipotezlerini test etmek için regresyon analizleri yapılmıştır. Bulgular – Çalışma bulguları, marka ilgileniminin kişisel ve kurumsal güven üzerindeki etkisini ve kişisel ve kurumsal güvenin tüketici izni üzerindeki etkisini ortaya çıkarmıştır. Ayrıca, araştırma modelindeki ilişkilerde tüketicilerin dışa dönüklük kişilik özelliklerinin düzenleyici rolü ortaya konulmuştur. Tartışma – Bu çalışma, çevrimiçi yiyecek içecek alışverişi sırasında marka ilgilenimi ile kişisel ve kurumsal güven arasındaki ilişkilerin ve kişisel ve kurumsal güven ile tüketici izni arasındaki ilişkilerin anlaşılmasını derinleştirmiştir. Ayrıca, ilgili çalışmaya özgünlük kazandıran, değişkenler arasındaki ilişkilerde tüketicilerin dışa dönüklük kişilik özelliklerinin düzenleyici etkisi olmuştur.
  • Öğe
    PSYCHIATRIC SYMPTOMS IN COVID-19 PATIENTS AND FACTORS ASSOCIATED WITH THESE SYMPTOMS: COULD PERIPHERAL INFLAMMATION MARKERS BE ONE OF THEM ?
    (2024) Gökçen, Onur; Akkuş, Merve; Erturhan, Selman; Erzincan, Erkal; Bardakçı, Alperen
    OBJECTIVE: In addition to respiratory symptoms, there have been reports of increased psychiatric symptoms in COVID-19 patients. In this study, it is aimed to reveal the psychiatric symptoms seen in COVID-19 patients. We also investigated the relationship between these psychiatric symptoms and peripheral inflammatory markers. MATERIAL AND METHODS: The patients were evaluated with \"Interview Forms\" specially created by the researchers for the study. DSM-V Acute Stress Disorder Scale (ASDS); Perceived Stress Scale-10 (PSS-10); State-Trait Anxiety Inventory (STAI-T/S); and finally Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) were used to determine patients' acute and perceived stress levels, depression and anxiety symptoms, state and generalized anxiety levels, and how these psychiatric symptoms were affected by different social conditions. D-dimer, fibrinogen, lymphocytes, CRP (C-reactive protein) and ferritin levels were taken into account as inflammatory markers. RESULTS: Our study included 108 inpatients and 31 outpatients with COVID-19. The ASDS, STAI State Scale, and HADS depression scale scores of inpatients patients were found to be higher compared to outpatient patients. Increased fibrinogen levels in blood tests were found to predict higher acute stress disorder scores. HAD-Depression subscale and fibrinogen levels were also found to be positively correlated with each other. CONCLUSIONS: Stress, depression and anxiety symptoms accompany COVID-19. In addition, high fibrinogen levels may be associated with psychiatric symptoms. Psychiatric symptoms are indirectly affected by physical illnesses. We can say that a pandemic that causes fear and anxiety all over the world may suppress the immune system in individuals and the suppressed immune system may indirectly make the infection more complicated.
  • Öğe
    HANEHALKI FİNANSAL VARLIK SEÇİMİNİN SOSYAL BELİRLEYİCİLERİ
    (2024) Canatan, Behice; Özbilge, Gökhan; İpek, Egemen
    Bu çalışmanın amacı, bireylerin finans uzmanları, medya, siyasetçiler, dini/manevi kanaat önderleri ve iş çevrelerinden oluşan sosyal faktörleri ile riske karşı tutumlarının, seçili geleneksel, riskli ve yenilikçi finansal varlık tercihleri üzerindeki muhtemel etkilerini araştırmaktır. Çalışmanın Türkiye örneklemi için logit model yardımıyla elde edilen somut çıktıları, Cumhurbaşkanlığı Finans Ofisi tarafından yayınlanan 2019 yılı Hanehalkı Finansal Algı ve Tutum Araştırması mikro veri setine dayanmaktadır. Elde edilen bulgular, bireylerin riske karşı tutumlarında meydana gelen artışın hem riskli ve yenilikçi varlıkların hem de bu varlıklarla çeşitlendirilen portföy bileşimlerinin tercih edilme olasılığını artıracağını doğrulamaktadır. Diğer yandan bireylerin finansal varlık seçimlerinin önemli ölçüde sosyal/çevresel faktörlerden etkilendiği anlaşılmaktadır. Daha çarpıcı olarak vurgulanması gereken, bu faktörlerden finans uzmanlarının pozitif etkilerinin iş çevresi, dini/manevi kanaat önderleri ve medyanın etkilerinden daha düşük oluşudur. Özellikle finansal varlıklar açısından daha riskli varlıklara ve bunların bileşimlerine geçildiğinde artan medya ve dini/kanaat önderlerine ait etkilerin dikkatle izlenmesi konuyla ilgili oluşturulabilecek politika önerileri açısından önem arz etmektedir.
  • Öğe
    Sürdürülebilir Havayollarının Tüketici Tarafından Kabulünü Etkileyen Teşvik Edici Faktörler
    (2024) Yıldız, Oğuz; Kelleci, Alpaslan; Başakcı, Tuğçe
    Havacılık endüstrisi fazla yakıt tüketen jumbo jetlerin kullanımının yanı sıra dünyanın birçok bölgesine sıkça uçuş gerçekleştirerek küresel ısınmaya neden olmaktadır. Ayrıca havayolu şirketlerinin yolcu işlemlerinin yapıldığı birçok pist ve terminale sahip havalimanlarının da enerji ve katı atık anlamında iklim değişikliğine olumsuz etkileri bulunmaktadır. Havayolu endüstrisinin sürdürülebilirlikle ilgili çabaları göz önüne alındığında Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı’nın (SAF) kullanılması, LEED sertifikalı havalimanlarının inşa edilmesi, endüstriyel operasyonların sebep olduğu katı atıkların toplanarak ayrıştırılması ve geri dönüştürülmesi gibi çevresel ve ekonomik boyutu öncülleyen uygulamaların havalimanları ve havayolu şirketlerince tercih edildiği görülmektedir. Diğer taraftan sürdürülebilir havayolu şirketlerinin tüketici kabulünü kolaylaştıran sosyal unsurların incelenmesi literatürde bir boşluk oluşturmaktadır. Fakat sürdürülebilirliğin bütün boyutlarını kapsayan bir bakış açısı havayolu şirketlerinin sürdürülebilirlik uygulamalarına yardımcı olacaktır. Bu doğrultuda çalışma, havayolu şirketlerinin sürdürülebilirlik uygulamalarının tüketiciler tarafından kabul edilmesini sağlayan unsurları belirlemeyi amaçlamaktadır. Böylece sürdürülebilir kalkınma hedefleri arasında yer alan sürdürülebilir tüketim ve üretimi kolaylaştıran unsurlara ulaşmak mümkün olacak; bunun yanında farklı nesillerin davranış değişikliği göstermesini sağlayacak modellerin formüle edilmesi mümkün olacaktır. Çalışmada ilkin havayolu şirketlerinin sürdürülebilirlik uygulamalarını belirlemek için İstanbul’da faaliyet gösteren ulusal ve uluslararası havayolu şirketlerinin yöneticileriyle derinlemesine mülakatlar yapılmıştır. Daha sonra havayolu şirketlerinin sürdürülebilirlik uygulamalarının tüketici tarafından kabulünü etkileyen unsurları belirlemek için Y ve Z kuşağı temsilcileri ile odak grup görüşmeleri yapılmıştır. Mülakatlar sonrasından kodlanan değişkenlerden oluşturulan anket sosyal medya kanalları yoluyla 255 katılımcıya uygulanmıştır. Veriler önce Keşifsel Faktör Analizine daha sonra kavramsal boyutların sağlamasını yapmak amacıyla Doğrulayıcı Faktör Analizine tabi tutulmuştur. Yapılan keşifsel ve doğrulayıcı faktör analizi sonucu tüketicilerin havayolu şirketlerinin sürdürülebilir havacılık uygulamalarını kabulünü etkileyen unsurların; ekonomik, sosyal, çevresel, kompozit materyal ve gürültü faktörlerinden oluştuğu tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Artificial Intelligence's Impact on Design and Designers
    (2024) Günay, Mustafa
    Artificial intelligence (AI) is rapidly permeating every aspect of our lives, and the world of design is no exception. Design, once seen as a bastion of imagination and human creativity, is now being reshaped with the new possibilities offered by artificial intelligence. Beyond facilitating, personalizing and accelerating design processes, this union heralds brand new aesthetic approaches and creative horizons. Artificial intelligence and design represent two important fields that interact with each other today. While artificial intelligence is concerned with the development and use of computer systems with human-like intelligence, design aims to create solutions by balancing aesthetics and functionality. The meeting of these two fields can lead to innovative and impressive results. In this article, the integration of AI into design processes, AI-supported design tools, creative design processes with AI and future trends will be discussed. It will also examine the transformation and impact of AI on the design world. This paper explores the implications and potentials of AI in the design world. It sheds light on the collaboration between designers and AI researchers, current examples of AI applications in the design field, and the possibilities this meeting may create in the future.
  • Öğe
    Gastronomi Hikayeleri
    (2024) Özdemir, Esranur
    ‘Çocuklara Gastronomi Dünyasını Keşfettiren Bir Başyapıt: Gastronomi Hikayeleri’ Esranur Özdemir’in ‘Gastronomi Hikayeleri’ adlı kitabı, gastronomi alanında çığır açan bir eserdir. Kitap, çocuklara yemek kültürü, sağlıklı beslenme, sürdürülebilirlik konularında eğlendirici yaklaşımının yanında öğretici bir yaklaşımla bu konulara değinir. Her hikaye, mutfak dünyasını keşfetmelerini sağlamaktadır. Ayrıca kitap, sürdürülebilirlik ve gelecek için sorumluluk alma konularında da bilinç kazandırmaktadır.
  • Öğe
    Digital Communication During Crisis: The Example of The World Health Organization and The Ministries of Health in The Covid-19 Global Crisis
    (2023) Savaş, Sezgin; Tunçay, Esra
    This study focuses on examining the crisis communication efforts of public institutions, specifically health ministries, over so- cial media during the Covid 19 period, in terms of word use and sen- timent analysis. In the study, content and sentiment analysis was carried out by text mining method, focusing on the Twitter posts of the ministries of health of the countries with the highest number of cases in the world, especially on the social media pages used within the framework of crisis communication. According to the re- sults of the study, it has been found that the health ministries of the countries have different crisis communication orientations and integrate with different words and emotions during the Covid global crisis. According to the results, while the US Ministry of Health and Human Services came to the fore as the ministry with the most content consistency with the World Health Organization, it is found that the Ministry of Health of the Republic of Turkey approached the crisis with a broad perspective, and the Ministry of Health and Fami- ly Welfare of India carried out activities for perception management. When the results were examined in terms of sentiment analysis, it was found that the sentiments in the posts of the health ministries of the countries differed significantly from each other.
  • Öğe
    Dijital Pazarlama Uygulamaları Tüketicilerin Plansız, Kompulsif ve Hedonik Satın Alma Davranışlarını Etkiler mi?
    (2024) Keke, Mehmet Emin
    Teknolojideki gelişmeler ve dijital pazarlamanın yükselişi tüketicilerin satın alma davranışları üzerinde önemli etkiler meydana getirmektedir. Tüketiciler, satın alma kararlarında dijital platformlardan ve çevrimiçi pazarlama stratejilerinden giderek daha fazla etkilenmektedir. Bireyler; ürünleri araştırmak, fiyatları karşılaştırmak, yorumları okumak ve bilinçli satın alma seçimleri yapmak için internete ve dijital kanallara daha bağımlı hale gelmektedirler. Dijital pazarlama, tüketicilere kolaylık ve erişilebilirlik sağlayarak çevrimiçi ürün veya hizmet aramalarına, ürün özelliklerini ve medyayı görüntülemelerine, ürün ve hizmet satın almalarına, ödeme yapmalarına ve elden veya mağazadan teslim alma seçenekleri arasında seçim yapmalarına olanak tanımaktadır. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı; dijital pazarlamanın tüketicilerin satın alma davranışları üzerindeki etkisinin saptanmasıdır. Çalışma kapsamında İstanbul ili Büyükçekmece ilçesindeki 399 gönüllü tüketiciye yüz yüze/çevrimiçi anket vasıtasıyla ulaşılmıştır. Elde edilen verilerle yapılan korelasyon analiziyle; dijital pazarlama ile satın alma davranışı arasında (r=0.516; p<0.05) pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Yapılan regresyon analizi ile dijital pazarlamanın; satın alma davranışı (?=0.390; p<0.05) ve alt boyutları (plansız ?=0.506; p<0.05, kompulsif ?=0.315; p<0.05, hedonik ?=0.348; p<0.05) üzerinde etkisi saptanmıştır.
  • Öğe
    Sürdürülebilir havacılık için cinsiyet eşitliği: İstanbul’da kadın yöneticilerin bakış açısı
    (2023) Güngör, Habibe
    Birleşmiş Milletler Genel Kurulu, 2030 sürdürülebilir kalkınmanın amaç ve hedeflerine ulaşmak için toplumsal cinsiyet eşitliğini vurgulamıştır. Havacılık, Türk ulusal ekonomisinde önde gelen bir sektörüdür ve bu nedenle, Türk emeğinin önemli bir kısmı bu sektörde istihdam edilmektedir. Kadınların yeterince temsil edilmediği havacılık sektöründe kadın liderliğinin güçlendirilmesi sürdürülebilirliğin temel unsurlarındandır. Dolaysıyla bu çalışmanın amacı, havacılık şirketlerinde yönetici olan kadınların deneyimlerini ve karşılaştıkları engelleri anlamak ve elde edilen sonuçlara göre öneriler sunmaktır. Bu çalışmada katılımcıların kariyer yolculuklarındaki temel zorlukları ve engelleri ortaya koymak için nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenoloji modeli kullanılmıştır. Havacılık şirketlerinde orta ve düzey yönetici olan 10 kadın havacılık yöneticisi araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Katılımcılar ile yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Sonuçlar, havacılık sektörünü uzun vadeli kariyer yolu olarak seçen veya seçecek kadınların üstesinden gelmeleri gereken birkaç konu olduğunu ortaya koyuyor. Esnek olmayan çalışma programlarının aile sorumluluklarıyla çatışması ve erkek egemen kültür çalışma kapasitelerini etkileyen başlıca faktörler olarak belirlendi. Sonuçlar havacılık sektöründe toplumsal cinsiyet eşitliğinin uygulanması için politika ve düzenlemelerin getirilmesi gerektiğini belirten literatürle örtüşmektedir. Sosyo-kültürel bağlamda, havacılık sektöründe yönetici kadınlara daha fazla görünürlük kazandırmak ve daha fazla kadın rol modelinin sağlanması, toplumun sektöre erkek egemen bakış açısını değiştirecektir.
  • Öğe
    The moderator role of career decidedness in the effect of artificial intelligence anxiety on employment hope
    (2023) Yazıcı, Ayşe Meriç
    The rapid rise of artificial intelligence in every sector and the anxiety created by technological change affect university students' job prospects and future career determination. The main purpose of this study is to determine whether career decidedness has a moderating role in the effect of artificial intelligence anxiety on university students' job hopes. The study sample consists of 389 students (264 female, 125 male) selected by convenience sampling method from a foundation university in Istanbul. The ages of the participants are between 18-34+. The questionnaire comprises four sections: demographic information, artificial intelligence anxiety, employment hope, and career decidedness. The questionnaire, which is a quantitative research method, consists of 5-point Likert statements. A total of 36 statements were included for three variables. The data analysis was tested using Spearman correlation analysis and quantile regression analysis. Spearman correlation analysis revealed weak and very weak relationships between the scales. As a result of quantile regression analysis, it was determined that career determination did not have a moderating role in the effect of artificial intelligence anxiety on employment hope.
  • Öğe
    Psikolojik Danışmanlıkta Özgül Bir Alan: Ekopsikoloji
    (2024) Kütük, Hasan; Canel, Azize Nilgün
    Doğanın insan psikolojisi ve sağlığı üzerindeki etkisi yıllardır merak edilen ve araştırılan bir konu olmuştur. Doğanın insan üzerindeki iyileştirici etkisi ve mental iyi oluşu destekleyen yönü 20. yüzyılın sonlarında ve milenyum çağı olarak da tabir edilen 21. yüzyılda bu alanda terapötik bir mantığın geliştirilmesi yönünde temel bir ihtiyaç haline gelmiştir. Doğanın terapötik anlamda ele alınmasında etkili olan ekopsikoloji anlayışı, üç temel hipotez ve bu hipotezlerden hareketle yeşil akım olarak da tabir edilen çeşitli doğa terapi uygulamalarını ortaya çıkarmıştır. Bu çalışmada ilk olarak ekopsikoloji yaklaşımı ve ekopsikolojiye zemin hazırlayan temeli anlamak adına üç temel hipotez ele alınacaktır. Daha sonra çeşitli doğa terapilerinin içeriklerinden bahsedilerek içerik zenginleştirilecektir.
  • Öğe
    Anatomic variation of the right hepatic artery during laparoscopic cholecystectomy
    (2018) Tatlı, Faik; Gümer, Mehmet; Erkmen, Fırat; Ekici, Uğur; Bardakçı, Osman; Gözeneli, Orhan
    [Abstract not Available]
  • Öğe
    CONSUMER ACCEPTANCE, ATTITUDE AND KNOWLEDGE STUDIES ON ALTERNATIVE PROTEIN SOURCES: INSIGHT REVIEW
    (2024) Can, Başak; Majoo, Fuzail; Öztürkcan, Arda
    As the world's population grows and climatic conditions worsen, the world's current resources are rapidly depleting. Human behavior exacerbates this adverse situation. One of these behaviors is traditional eating habits. A traditional diet that consists of animal-based proteins consumes more resources and pollutes the environment to a greater extent. The traditional diet, which consists of mostly animal-based proteins, may turn towards plant-based proteins. In addition to plant-based proteins, in recent years scientists have focused on exploring alternative protein sources that do not pollute the environment and require fewer resources. Plant-based proteins, algae, insect-based proteins, and cultured meat have all been identified in the literature as alternative protein sources that may be consumed alone (in dry or concentrated form) or added to foods. While alternative protein sources are still being developed, the consumer's opinion on these sources is being assessed. So, in this review, consumers' knowledge, acceptance, and attitude to alternative protein sources are discussed. Data shows that plant-based protein sources, including algae, are now widely claimed to be more accepted than traditional protein sources. It has also been established that most individuals are prejudiced toward insect-based protein and cultured meat due to lack of sufficient information.
  • Öğe
    Dijital nesil, dijital iletişim ve dijitalle şen(!) Türkçe
    (2013) Karahisar, Tuba
    Sosyologların  ku ş akları;  X,Y,Z   olarak   bölümlendirmesiyle   birlikte   aslında   bu   bölümlendirmenin  iletiş im   araçlarının  etkile ş imliliğine   göre   yapıldığı  kan ıs ı  giderek   güçlenmektedir.  Zira   Z  kuş a ğı olarak   adlandırılan  dijital  nesil,  iletiş im   kanalı  olarak   interneti  ve   ak ıllı  telefonları  tercih  etmeye  ba ş lam ış tır.  Küreselle ş me   ile   birlikte  İngilizce,  dijital  neslin  kullandığı  iletiş im   araçlar ın ın   ba ş at  dili  olmuş tur.   Hızlı  olma   tutkusu,etkile ş imsellik,  hayat ın   diğer   alanlar ında   Z  kuş a ğını  hızlı,  tez  canlı  olmaya   zorlarken  dilde   de   kendisini  hissettirmektedir.  Öyle   ki  yaz ılan   kelimelerden   sesli harfler  çıkarılmakta,  konuş ma  dilindeki  basit  kelimeler  k ısalt ılmakta,  duygu  durumlar ı noktalama   iş aretlerinden   oluş an   ifadelerle   anlat ılmaya   çalış ılmaktadır.  Ayrıca   yarı  Türkçe   yar ı İngilizce   yaz ılan  cümlelerin  yanı  s ıra  konuş ma   dilini  olduğu  gibi  yaz ıya   aktarma   da   Z   ku ş a ğı aras ında   giderek   yaygınlaş makta,  hatta   düzgün  cümle   kuranlar  az ınlıkta   kalmaktadır.   Bu  ba ğlamda   çalış mada   yöntem   olarak   literatür  taramas ı  yapılm ış t ır.   Ayr ıca,  özellikle   forum   siteleri ve   sosyal  payla ş ım   sitelerindeki  yaz ış malar  da   incelenmiş tir.  
  • Öğe
    Gebelerin Prenatal Bağlanma Düzeyleri ve Bunları Etkileyen Faktörler
    (2015) Elkin, Nurten
    Bu çalışmanın amacı gebelerin prenatalbağlanma düzeyleri ve bunları etkileyen etmenleribelirlemektir. Yöntem: Araştırma İstanbul İli'nde bir aile sağlığımerkezine başvuran 142 gebeyle yapıldı. Verilerintoplanmasında Bilgi Formu ve Prenatal BağlanmaEnvanteri kullanıldı. Veriler araştırmacı tarafındankarşılıklı görüşme yöntemi ile toplandı. Bulgular:Prenatal Bağlanma Envanteri puan ortalaması57,327±12,3.29 idi. Çalışan gebelerinçalışmayanlara göre, geliri giderinden fazla olangebelerin de diğer gelir durumundaki gebelere görePrenatal Bağlanma Envanteri puan ortalamaları dahayüksek bulundu. Sonuç: Gebelerin prenatal bağlanmalarını çalışmadurumu, gebelik haftası ve gelir durumu olumluyönde etkilerken, yaş, eğitim durumu, aile tipi,istemli gebelik, gebelik sayısı ve yaşayan çocuksayısının anlamlı bir etkisi olmadığı saptandı
  • Öğe
    Beklenti ve Güven Anketlerinin Finansal Piyasalara Etkisi: BIST 100 Üzerine Bir Uygulama
    (2016) Köse, Ahmet K; Akkaya, Murat
    Yatırımcıların sezgi veya duygularıyla hareket etmesi ve finansal kararlarında sistematik yargısal hatalar yapmaları, bilişsel çelişki gibi çok sayıda psikolojik ve duygusal faktörler, finansal piyasalarda irrasyonaliteye ve açıklanamayan fiyat hareketlerine neden olmaktadır. Yatırımcı duyarlılığı ve psikolojisi, finansal piyasalarda geleneksel teori ve hipotezlerle açıklanamayan olguların anlaşılmasını sağlamıştır. Yatırımcı duyarlılığını temsil eden birçok değişkenler yapılan çalışmalarda kullanılmıştır. Bu değişkenlerden en önemlisi tüketici beklentileri ile güvenidir. Türkiye'de güven endeksinin piyasalar üzerine etkisi üzerine çalışmaların yakın bir geçmişte başladığı görülmektedir. Bu çalışmada yatırımcı duyarlılığını yansıtan tüketici güven endekslerinin ve alt endekslerinin \"BIST100 Getiri Endeksi\" üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Türkiye'de yatırımcı duyarlılığı göstergesi olan güven endekslerinden \"TC Merkez Bankası Reel Kesim Güven Endeksi'\"nin ve alt endekslerinden genel gidişat ve son 3 aylık sipariş, başka bir ifadeyle yatırımcı beklenti ve endişelerinin hisse senedi getirileri üzerinde etkisinin bulunduğu görülmüştür.
  • Öğe
    İlk Dönem Manide Spektral Güç Yoğunluğu: Ardışık İyilik Dönemi ile Karşılaştırmalı Bir Çalışma
    (2015) Güven, Sertaç; Kesebir, Sermin; Demirer, R Murat; Bilici, Mustafa
    Amaç: Bu çalışmada amacımız, ilk dönem mani ve ardışık iyilik döneminde elektroensefalografi (EEG) spektral güç yoğunluklarını (PSD) araştırmak ve birbirinden farklılaşıp farklılaşmadığını değerlendirmektir. Yöntem: Bu çalışmada, son bir yıl içerisinde hastanemize başvurmuş, Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve İstatistiksel Elkitabı-IV'e (DSM-IV) göre iki uçlu bozukluk, manik dönem tanılı, ilk dönem 69 olgu ardışık olarak değerlendirilmiştir. Dışlama ölçütleri, önceki depresif epizotu olmak, çekim öncesi EEG'yi etkileyebilecek ilaç kullanmış olmak, özellikle epilepsi olmak üzere önceki nörolojik hastalık, kafa travması ve/ya da bilinç kaybıdır. EEG çekimleri, digital EEG cihazı ile 16 kanal olarak yapılmıştır. Yirmi üç adet yüzey elektrodu uluslararası 10-20 sistemine göre yerleştirilmiştir. Bu çalışmada, EEG işaretinin spektral güç yoğunluğu (dbuV/Hz), EEG dalgalarının tanımlanan frekans aralığında birim frekans başına taşıdığı güç hakkında bilgi vermektedir.Bulgular: Sağ FP2P4 ve sol F7T3 elektrotlarında saptanan tepe güç de- ğeri manik dönemde, iyilik döneminde olduğundan yüksek bulunmuştur (p=0,018 ve 0,025). İyilik döneminde, manik dönemde iken psikotik bulgusu olan olgularda, F4C4 tepe güç değeri, manik dönemde iken psikotik bulgusu olmayan olgulardan düşük bulunmuştur (p=0,027). YMRS puanları ile tepe güç değerleri arasında bir bağıntı yoktur. Sonuç: Duygudurum döneminin elektrofizyolojik izdüşümü, hastalığın başlangıcından itibaren mevcuttur ve mani ve iyilik dönemleri arasında birbirinden farklıdır. İyilik döneminde SPD'nin tepe güç değerleri, manik dönemde iken psikotik bulgusu olan olguları, psikotik bulgusu olmayan olgulardan ayırdetmektedir.