Güngör, Ayşegül2018-12-102018-12-102014-10-162148-42872148-7189https://hdl.handle.net/11363/378DOI: 10.17336/igusbd.295431980’li yılların ortasına kadar sadece bir spor oyunundan ibaret olan futbol 1990’ların başından itibaren kendi ekonomik değerini yaratmıştır. Zorlu ekonomik iklime rağmen gelir artışında süreklilik gösteren Avrupa futbol pazarının büyüklüğü 2011/12 sezonunda 19,4 milyar Euro’ya ulaşmıştır. Futbolun yarattığı katma değerin somut etkilerinin hızla yayılması ile yüksek bütçelere sahip futbol kulüplerinin finansal ve yönetimsel analizi ön plana çıkmaktadır. Bu çalışmada, Avrupa’nın önde gelen halka açık futbol kulüplerinin geleneksel finansal performans ölçütlerine göre finansal analizi yapılmıştır. Futbol kulüplerinin başlıca finansal sorunları tespit edilerek çözüm önerileri sunulmuştur.Football which had been just an sportive event up to the mid of 80’s has created its economic value since the beginning of 90’s. The European football market continued to show resistance to wider economic pressures, growing to €19,4 billion in 2011/12 Due to the quick spread of the concrete effects of added value which came out because of the football, the financial and managerial analysis of football clubs having great amount of budget took center stage. In this study, the financial analysis of football clubs which are prominent in the football sector in Europe and accessible to the public as well has been done according to the traditional performance criteria. The main and common financial problems of the football clubs were ascertained and solution proposals were put forward.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessResearch Subject Categories::SOCIAL SCIENCESResearch Subject Categories::SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Social work::Sports researchAvrupa Futbol Pazarının Ekonomik Boyutu ve Avrupa Futbol Kulüplerinde Finansal Performans AnaliziEconomic Dimension of the European Football Market and Analysis of Financial Performance in the European Football ClubsArticle