Diğer Atıf Dizinlerdeki Yayınlar

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Diğer Dizinlerdeki Yayınlar / Publications in Other Citation Indexes

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 177
  • Öğe
    Empowering The Future: Cultivating Sustainable Development in Unıversity Students
    (SBedergi, 2024) Sönmez, Görsev; Koçak, Sevinç
    Maintaining the world's livability depends heavily on increasing awareness of sustainable development. It is the duty of education institutions to help people incorporate sustainable development into their daily lives. In this study, being one of the most influential institutions in the education life of the people, university level students’ sustainable development awareness was aimed to be investigated. Data, for this major purpose were gathered through Sustainable Development Awareness Scale (Atmaca et al., 2019). 336 junior and senior level university students took part in the study on voluntary basis. The results of the study showed that there is no significant difference between grades. Additionally, no significant difference appeared among students of different faculties. The only significant difference was found between genders in overall sustainability development awareness. However, when the difference between genders with regards to subscales was analyzed, while social (p=,003) and environmental (p=,030) sustainability development awareness appeared to be significantly different, no sufficient difference revealed with regards to economy.
  • Öğe
    Artificial Intelligence & Chatgpt For Communication Science
    (Sosyal Bilimler Dergisi / The Journal of Social Sciences, 2024) Gürsoy Ulusoy, Şebnem
    When expressing the period in which today's modern man lives, it is seen that the concepts of insatiability and dissatisfaction come to the fore and that he is heading towards a world where transience and quick giving up are at the forefront. Augmented reality applications, especially those that keep the pulse of the postmodern society, aim to make people enjoy the moment they live more. Chat GPT has taken on the role of the grandmother of modern man. While people from traditional social structures consult their family elders on certain issues, the existence of an all-knowing artificial intelligence has emerged with ChatGPT. Now society has started to learn the unknown from the digital universe, not from its elders. Within the scope of the research, open-ended questions were asked to 5 university students to share their experiences of using ChatGPT. The research was designed as a preliminary research. The interactions of the young audience with artificial intelligence applications were examined.
  • Öğe
    Yapay Zekayla Sanatın Yeniden Üretimi Çağında Dijital Dizi Kültürü
    (Uluslararası Sanat ve Estetik Dergisi, 2024) Gürsoy Ulusoy, Şebnem
    Sanat kavramı incelendiğinde sanatın kim için olduğu uzun yıllardır süre gelen bir tartışma konusu olarak karşımıza çıkmaktadır. Sanat kitleler içindir ancak aynı zamanda sanat aurası gerçeği tektir ve biriciktir. Dijitalleşme ile birlikte sanatın biricikliği konusundaki tartışmalar artış göstermiştir. Popüler kültürün entegre bir parçası haline gelen dizi sektörü özellikle dijitalleşme ile birlikte çabuk üretilen ve tüketilen bir mecra halini almıştır. Araştırma kapsamında Netflix Dijital Yayın Platformu üzerinden ulaşılabilen üç kore dizisinin içerik analizi yöntemi ile görsel ve içeriksel özellikleri, benzerlikleri incelenmiştir. Çabuk üretilen ve çabuk tüketilen yeni tüketim kültürü alışkanlıkları incelenmiştir. Yapay zeka kavramının dizi sektöründe kullanılması sonucunda içerik üretiminin birbirini tekrar eden klişe yapımlar haline gelme durumu da ortaya çıkmaktadır. Aynı dizileri farklı zamanlarda izleyen kitleler için artık sadece zaman doldurmak için izlenen içerikler haline gelen birbirinin tekrarı olan içerikler olarak görülmektedir. Bu kapsamda Walter Benjamin’in 1935 yılında yazdığı “Teknik Olarak Yeniden Üretitilebilirlik Çağında Sanat Yapıtı” eserinden yola çıkılarak yapay zeka çağında yeniden üretilen dijital diziler üzerinden bir inceleme gerçekleştirilmiştir.
  • Öğe
    Türk Sigortacılık Sektöründe Toplanan Primler ile Ekonomik Büyüme Arasındaki İlişkinin Analizi
    (İstanbul Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası, 2024) Ertuğrul, Ayşegül; Bumin, Mete
    Sigortacılık ürünlerine olan talebin artması ve özellikle bireysel emeklilik sisteminin gelişmesiyle sigortacılık sektörü aracılığıyla büyük tutarlarda fonlar toplanmakta ve bu fonlar finansal sisteme aktarılarak ekonomik büyümeye katkı sağlamaktadır. Bu çalışmada, Türk finansal sisteminde faaliyet gösteren sigorta şirketleri tarafından toplanan primler ile ekonomik büyüme arasındaki ilişkinin ekonometrik yöntemlerle analiz edilmesi hedeflenmiştir. Bu amaçla, 2013 Ç1 - 2022 Ç4 döneminde sigorta şirketlerince üretilen toplam prim tutarları ile ekonomik büyümenin önemli göstergelerinden olan gayri safi yurtiçi hasıla arasındaki ilişki Toda-Yamamoto nedensellik testi ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda Türk sigortacılık sektöründe üretilen prim tutarından ekonomik büyüme göstergesi olan gayri safi yurtiçi hasılaya doğru nedensellik ilişkisinin olduğu, ancak ekonomik büyüme göstergesi olan gayri safi yurtiçi hasıladan Türk sigortacılık sektöründe üretilen prim tutarına doğru nedensellik ilişkisinin olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır.
  • Öğe
    İşletme Değeri ile Finansal Riskler Arasındaki İlişki: Bist Sürdürülebilirlik Endeksi Üzerine Uygulama
    (Ekonomi ve Finansal Araştırmalar Derneği, 2024) Ertuğrul, Ayşegül; Külekçi, İlknur; Bumin, Mete
    İşletmelerin değerini ve istikrarını korumak için finansal riskleri yönetmek gereklidir. Bu kapsamda, finansal risklerin işletme değeri üzerindeki etkisinin ortaya konulması şirket hissedarları, yöneticileri ve yatırımcılar açısından önem arz etmektedir. Bu çalışmada, BIST Sürdürülebilirlik Endeksinde yer alan şirketlerin işletme değerleri ile finansal riskleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda, BIST Sürdürülebilirlik Endeksinde yer alan mali sektör kuruluşları dışında kalan şirketlerin 2018-2022 yılları arasındaki çeyrek dönemlik verileri esas alınarak bu şirketlerin işletme değeri ile finansal riskleri arasındaki ilişki panel regresyon analizi (sabit etkiler) yöntemi ile incelenmiştir. Çalışmada bağımlı değişken olarak işletme değeri için piyasa değeri/defter değeri oranı dikkate alınırken; finansal risk faktörleri olarak da finansal kaldıraç, kur riski, kredi riski ve likidite riski bağımsız değişkenler olarak belirlenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre işletme değeri ile finansal kaldıraç arasında anlamlı ve negatif yönlü bir ilişki bulunurken, işletme değeri ile kur riski ve kredi riski arasında anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur. İşletme değeri ile likidite riski arasında ise anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir.
  • Öğe
    A General Overview of The Impact of Advergames on Consumer Purchase Behavior: A Literature Review
    (Kadir Ulusoy, 2024) Eyice Başev, Sinem
    The rapidly changing nature of technology, the rise of digital games, and the constant evolution in the field of advertising have emphasized the significance of advergames (the fusion of gaming and advertising). This study aims to examine the potential effects of advergames on consumer behavior. The research was conducted through a documentary review method. Existing literature sources were meticulously reviewed to analyze the role of advergames in the advertising industry and their potential effects on consumer interest and purchase behavior. As a result of this review, strong evidence was obtained indicating the significance of advergames on consumer behavior. Advergames, by combining elements of entertainment, advertising, and gaming, generate positive emotions among consumers and stimulate increased interest in products and services. Additionally, the use of advergames was observed to potentially increase consumers' conscious or subconscious desire to purchase products or services. This research highlights the need to consider advergames as a potential factor in advertising strategies and their potential to significantly influence consumer purchase behavior. The role of advergames in the advertising industry is growing, and it is suggested that they may find a more prominent place in future marketing strategies. This study aims to contribute to the understanding of the impact of advergames on consumers and may pave the way for further research in this field.
  • Öğe
    Effects of Goat Manure, Biochar, and NPK Applications on Growth and Nutrient Concentrations of Lettuce
    (Ankara Üniversitesi Basımevi, 2023) Mounirou, Moustapha Maman; Kaya, Emre Can; Taşkın, Mehmet Burak; İnal, Ali; Abdoul-Azize, Hamidou Taffa
    During the last decades, biochar (BC) gained increasing importance amongst scholars. Though, only a few studies explored the effects of the combined application of BC with manure on plant growth and nutrient concentrations. This study investigates the effects of separate and joint applications of goat manure (GM) and its derived BC on the growth and mineral element concentrations in lettuce. A completely random design was used in the field experiment. Two factors consisted of GM, BC at 5 Mg ha-1 and 10 Mg ha-1 combined with inorganic fertilizers [nitrogen, phosphorus, and potassium (NPK)] at 100%, 50%, and 0% were applied to the soil before planting the lettuce and, ANOVA analysis and Duncan test (at ?=5%) were conducted. The results showed that a joint application of inorganic and organic fertilizers affects significantly the yield and yield parameters of the lettuce whilst the separate application of organic fertilizer affects significantly the lettuce content in N, P, K, Ca and Mg. Compared to GM, the application of GM-derived BC increases significantly the lettuce content in Zn and decreases its content in Cu. In addition, the highest total yield of lettuce was obtained with a joint combination of GM, BC, and 100% NPK (100 kg N ha-1, 100 kg P2 O5 ha-1 and 100 kg K2 O ha-1). Consequently, this combination of organic and inorganic fertilizers is favorable fertilization in producing lettuce.
  • Öğe
    Asgari Ücret ve Ekonomik Büyüme Hızının Emek ve Sermaye Gelirlerine Etkisi: OECD Ülkeleri için Sistem GMM Yaklaşımı
    (Mehmet Songur, 2024) Çelik, Ali; Koç, Abdilcelil
    Çalışmanın amacı OECD ülkelerinde 2008 Küresel Kriz sonrasında emek ve sermaye gelirlerinin gelişimini incelemek, asgari ücretteki ve büyüme hızındaki değişimin, emek ve sermaye gelirlerini nasıl etkilediğini ortaya çıkarmaktır. Ayrıca, COVİD- 19 pandemisinin emek ve sermaye gelirleri üzerinde bir kırılma oluşturup oluşturmadığını belirlemektir. Bazı OECD ülkelerinde asgari ücret uygulamasının olmaması, bazılarında da veri eksikliği nedeniyle, bu çalışma sadece 24 OECD ülkesini kapsamaktadır. Bu çalışmada 2010-2021 dönemini kapsayan yıllık verilerle 24 OECD ülkesi için ekonomik büyüme hızı, asgari ücret artış hızı, enflasyon oranı ve COVID-19 pandemisinin sermaye ve emek gelirlerini hangi düzeyde etkilediği dinamik panel ekonometrisi yaklaşımıyla araştırılmaktadır. Bu çalışmada İki Aşamalı Sistem Genelleştirilmiş Momentler Metodu (GMM) yöntemi kullanılmış olup, oluşturulan iki model çerçevesinde analiz gerçekleştirilmektedir. Birinci modelde sermaye gelirleri bağımlı değişken, sermaye gelirlerinin bir gecikmeli değeri ile ekonomik büyüme hızı, asgari ücret artış hızı, enflasyon oranı ve COVID-19 pandemi kuklası (Dummy) bağımsız değişkendir. İkinci modelde ise emek gelirleri bağımlı değişken, emek gelirlerinin bir gecikmeli değeri ile ekonomik büyüme hızı, asgari ücret artış hızı, enflasyon oranı ve COVID-19 pandemi kuklası (Dummy) bağımsız değişkendir. Çalışmadan elde edilen bulgular ise şunlardır: Asgari ücret artış hızı ile sermaye gelirlerinin payı arasında negatif, emek gelirlerinin payı arasında ise pozitif ilişki bulunmuştur. Büyüme hızı, enflasyon ve pandemi sermaye gelirlerinin payını arttırırken, emek gelirlerinin payını olumsuz etkilediği görülmüştür.
  • Öğe
    Prim Üretimi Yüksek Bankalarda Bankasürans ve Karlılık İlişkisinin Analizi: Türkiye Örneği
    (Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu, 2023) Özcan, Hakan; Çelik, Ali; Timuray, Tayfun
    Türkiye’de sigorta şirketleri tarafından yapılan prim üretiminin yaklaşık ¼’ü banka kaynaklıdır. Günümüz bankacılık sisteminde kâr sadece kullandırılan kredilerden değil aynı zamanda diğer bankacılık faaliyetlerinden elde edilen komisyon gelirlerinden de oluşmaktadır. Bu çalışmada 2013- 2023 arasındaki yıllar kapsamında hayat, kasko ve ferdi kaza prim üretimi gibi seçilmiş sigorta değişkenlerinin Türkiye’de sigorta prim üretimi en yüksek 5 bankanın net kâr marjını hangi oranda etkilediğini tespiti amaçlanmıştır. Bu doğrultuda elde edilen dirençli panel tahmin sonuçlarına göre diğer etkenler sabitken, kasko prim üretimindeki %1’lik artışın bankaların net karını %0,65 düzeyinde yükselttiği, hayat prim üretimindeki %1’lik artışın ise bankaların net karını %0,53 düzeyinde yükselteceği sonucuna ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler ile Yeşil Gelecek ve Refah Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
    (Dumlupınar Üniversitesi, 2024) Veysikarani, Dilek; Akdağ, Nuran
    Yeşil Gelecek Endeksi ve Legatum Refah Endeksi, toplumsal ve ekonomik kalkınmanın yanı sıra çevresel sürdürülebilirliği değerlendirmek için önemli araçlar olarak kullanılmaktadır. Bu endeksler, ülkelerin ekonomik büyüme hedefleri ve çevresel faktörler arasında denge kurmalarına olanak sunmaktadır. Çalışmada yeşil gelecek ve refah arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Yeşil Gelecek Endeksi ve Legatum Refah Endeksi arasında var olduğu öngörülen ilişki kanonik korelasyon analizi ile değerlendirilmiştir. Kanonik korelasyon analizi, iki veya daha çok sayıda değişken grubu arasındaki en yüksek ilişkiyi hesaplamak için kullanılan bir istatistiksel yöntemdir. Çalışmanın örneklem grubunu OECD ülkeleri oluştururken veri seti 2023 yılına ait göstergelerdir. Elde edilen bulgular doğrultusunda, yeşil gelecek ve refah arasında istatistiksel olarak anlamlı ve negatif yönlü bir ilişki olduğu saptanmıştır. Bu sonuç, Yeşil Gelecek Endeksinin yani çevresel sürdürülebilirlik ölçütlerinin, refahı yansıtan açık ekonomiler alt boyutu ile arasında ters yönlü bir bağlantı taşıdığını göstermektedir. Bu nedenle sonuçlar, yeşil geleceğin hedeflerini ve ekonomik büyümeyi dengede tutma zorluğunu işaret etmektedir. Çalışmaya özgün değer katan ve onu bu alanda önemli kılan faktör, daha önce literatürde bu endeksler için aynı anda kullanılmamış olan istatistiksel analiz yönteminin kullanılmasıdır ve bu doğrultuda elde edilen sonuçlar ile geleceğe yönelik yeşil politika çerçevesinin çizilebilir hale gelmesidir.
  • Öğe
    Thy’nin Sosyal Medya Pazarlama Aktivitelerinin Marka Güveni ve Marka Tercihi Üzerindeki Etkisi
    (Fırat Üniversitesi, 2024) Begtimur, Mehmet Emin; Alizade, Parisa
    Günümüz dünyasının hızla değişen pazar koşullarında her hangi bir marka ya da ürünün kaliteli, düşük maliyetli ve kullanışlı olarak üretilmesiyle birlikte, üretilen marka, ürün ya da hizmetin uygun metot ve araçlarla tanıtılması, pazarlanması, reklamının yapılması ve müşterilerle ürün arasında olumlu bir bağın inşa edilmesi hayati önem arz etmektedir. Yüksek teknolojik gelişmelerle birlikte dijitalleşen işletmeler, pazarlama faaliyetlerinde geleneksel yöntemlerden vazgeçerek sosyal medya araçlarını yoğun olarak kullanmaya başlamıştır. Geleneksel pazarlama tekniklerinin aksine sosyal medya pazarlama aktiviteleri az zaman, düşük maliyet, kısıtlı zamana ve fiziksel mekâna ihtiyaç duyulmaması, hızlılık, çift yönlülük, geniş kitlelere ulaşabilme gibi avantajlara sahip olması nedeniyle büyük, orta ve küçük ölçekli işletmeler tarafından etkin bir biçimde kullanılmaktadır. Çalışma, Türk Hava Yolları’nın sosyal medya pazarlama aktivitelerinin marka güveni ve marka tercihi üzerindeki etkisini ölçmeyi amaçlamıştır. Bu amaçla öncelikle geniş çaplı literatür araştırması yapılarak hipotezler ve kavramsal model oluşturulmuştur. Veriler, Türkiye’de yaşayan ve THY’nın sosyal medya platformlarını kullanan 453 kişi üzerinde uygulanan anketlerle toplanmıştır. Hipotezleri test etmek için regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda Türk Hava Yolları’nın sosyal medya pazarlama aktivitelerinin marka güveni ve marka tercihi üzerinde kayda değer etkisinin olduğu ortaya konulmuştur. Ayrıca bu değişkenlerin farklı değişkenlerle olan ilişkisi saptanmıştır.
  • Öğe
    Impact of Customer Value, Public Relations Perception and Brand Image on Customer Loyalty toward GSM Operators in Turkey
    (Manisa Celal Bayar Üniversitesi, 2023) Kılıç, Hilal; Abdoul-Azize, Hamidou Taffa; Türker, Onur
    This study investigates the effect of customer value, public relations perception and brand image on customer loyalty towards GSM operators in Turkey. Primary data were collected through an online survey from 360 participants. Pearson correlation test and regression analysis were conducted to test the study hypotheses. The findings of the study showed the existence of a strong relationship between public relations and brand image, a moderate relationship between public relations and customer value, and brand image and customers value. Moreover, the findings showed that brand image is the most significant factor affecting customer loyalty, followed by customer value and public relations perception respectively.
  • Öğe
    Dezenformasyonla Mücadelede İfade Özgürlüğü: İçeriğin Korunması ve 29. Madde
    (Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, 2023) Şahin, Zeynep Burcu
    İletişim teknolojilerindeki gelişmeler ve artan dijitalleşme, dezenformasyonun günümüz modern dünyasındaki etkisini ve gücünü arttırmıştır. Dezenformasyon, değişen yapısı ile farklı hak ve özgürlükleri tehdit edebilmekte, çözüm önerilerinin odak noktası ise toplumların yapıları ve hassasiyetleri doğrultusunda değişebilmektedir. Devletler, bu hususta çözüm önerilerini tartışmaktadır. Devletlerin hukuki düzenlemelerle içeriğe yönelik sınırlama ve yaptırımları da bu çözüm yöntemlerinden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Ancak demokrasiyi ve temel insan haklarını koruma saikiyle ortaya konan bu düzenlemeler, gerekli hassasiyetlerle ele alınmadığında yine demokrasiyi ve temel insan haklarını tehdit edebilmektedir. Türkiye’de 29. maddeyle getirilen düzenleme, Almaya, Fransa gibi ülkelerdeki sosyal ağ platformlarını sorumluluk almaya yönelten ve/veya din, dil, ırk, cinsiyet temelinde nefret söylemini hedef alan düzenlemelerden farklı olarak, sınırları tanımlanmamış bir biçimde içeriği hedef almaktadır. Bu doğrultuda gerek kullanıcıların gerekse gazetecilik faaliyeti gerçekleştirenlerin dijital içerikleri nedeniyle cezai kovuşturmaya konu olmasına neden olabilecektir. Bu durum, korunması hedeflenen ifade özgürlüğüne zarar vermekte ve demokrasinin temel kriterleri olarak kabul edilen “çoğulculuk, açık fikirlilik ve hoşgörü”ye aykırı bir görüntü sergilemektedir. Bu çalışmanın konusunu; dezenformasyonun demokrasi ve demokrasinin temelini oluşturan ifade özgürlüğü üzerindeki etkileri ve olası çözüm yöntemleri oluşturmaktadır. Eleştirel paradigma çerçevesinde ele alınan çalışmada, dezenformasyona yönelik tedbirlerin kapsamlı bir analizi amacıyla farklı ülkelerde uygulanan çözüm yöntemleri ve yasalarla birlikte Türkiye’de yürürlüğe konan 29. maddenin incelenmesine yer verilmiştir.
  • Öğe
    Covid-19 Pandemisinin İşletmelerdeki Pazarlama Stratejileri ve Tüketici Trendleri Üzerindeki Etkileri
    (BİLSEL CONGRESS, 2023) Tiftik, Canan
    Krizleri yönetebilmek ve kriz zamanlarında hayatta kalabilmek işletmeler için hiçbir zaman kolay olmamıştır. Ancak Covid-19 pandemisi daha önceki krizlerden farklı olarak hiç beklenmedik bir biçimde gelmiş, neredeyse tüm sektörleri ve işletmeleri etkilemiş, hem gündelik hayatı hem de iş dünyasını altüst etmiştir. Bu kriz ortamında ve sonrasında hangi stratejik adımların atılması gerekliliği ve bu krizden alınan derslerle gelecekte neler yapılacağı şuanda iş dünyasının en çok kafa yorduğu mevzulardan biridir. Pandemi sürecinde dönüşen ortama uyum sağlamayı başaran ve değişen tüketici istek ve ihtiyaçlarını iyi analiz eden işletmelerin, doğru stratejileri uygulamaları durumunda rekabet üstünlüğü kazanma ihtimalleri artacaktır. Bu araştırmanın amacı Covid-19’un sebep olduğu krizin mevcut sektör raporları ışığında işletmelerdeki makroekonomi açısından değerlendirilmesi, yaşanan krizlerden kurtulmak ve yeni normal olarak ifade edilen yeni pazar şartlarında etkin rekabet edebilmek adına neler yapıldığını/neler yapılması gerektiğini ortaya koymaktır. Bu doğrultuda, çeşitli araştırmacı ve strateji uzmanlarının işletmelere yönelik önerdikleri pazarlama strateji ve taktikleri ile yeni normalde öne çıkan tüketici trenlerini incelenerek, işletmelerin dikkat etmeleri gereken çeşitli hususlar ile izlemeleri gereken çeşitli yaklaşımlar ele alınmaktadır.
  • Öğe
    Cooking with ChatGPT and Bard: A Study on Competencies of AI Tools on Recipe Correction, Adaption, Time Management and Presentation
    (İrfan Yazıcıoğlu, 2023) Değerli, Ahmet Hakan; Tatlısu, Nevruz Berna
    With its potential use in many areas including food and beverage sector, artificial intelligence has become one of the most prominent topics recently, partly due to the new AI tools. This study evaluates the competencies of ChatGPT (versions 3.5 and 4) and Bard in relation to food recipes by assigning tasks in five different areas: recipe correction, recipe adaptation, recipe detailing, time management, and presentation. The responses were then analyzed. It was observed that ChatGPT 4 outperformed the other tools in recipe correction, time management and presentation tasks while it gave similar results with ChatGPT 3.5 in recipe adaptation and recipe detailing tasks. Bard performed better than ChatGPT 3.5 in recipe correction but performed worse than both tools in all other tasks. Subsequent discussions highlighted the strengths and limitations of the tools. While these tools’ scores may not yet outperform a professional chef in the assigned tasks, they can be alternative and supportive assets in the gastronomy field considering their rapid response rates. Along with the potential use of the tools in tasks such as adapting recipes, managing time, and generating presentation ideas, the ongoing development and interaction of AI tools and related technologies could contribute significantly to the food industry in the future.
  • Öğe
    AB-15 Ülkelerinde Teknolojik İlerleme ile Vasıflı ve Vasıfsız Kadın Emeği İlişkisi: Panel Eşanlı Denklem Sistemi Çözümlemesi
    (Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 2022) Akdağ, Nuran; Çelik, Ali
    Üretim araçlarındaki gelişmeler ve teknolojik ilerlemelerin tarihin akışına önemli ölçüde yön verdiğini söylemek mümkündür. Fakat teknolojik atılımlar sağlamış olduğu pek çok avantajın yanında, iklim değişikliği başta olmak üzere önemli sayıda sorunun da kaynağı olarak görülmektedir. Teknoloji-istihdam ilişkisi de sanayi devrimden bugüne güncelliğini her dönem koruyan bir araştırma ve tartışma konusudur. Bu çalışmada teknoloji ile kadın emeği ilişkisi incelenmektedir. Çalışmanın amacı teknolojik gelişmelerin vasıflı ve vasıfsız kadın istihdamını hangi düzeyde etkilediğini saptamaktır. Bu doğrultuda teknolojik ilerlemenin vasıflı ve vasıfsız kadın emeğine etkisi 2000-2020 yılları arası için AB-15 (Avusturya, Belçika, Danimarka, Finlandiya, Fransa, Almanya, Yunanistan, İrlanda, İtalya, Lüksemburg, Hollanda, Portekiz, İspanya, İsveç ve İngiltere) ülkeleri ekseninde panel eşanlı denklem sistemi yardımıyla araştırılmaktadır. Analiz bulguları, patent sayısındaki artışın vasıflı kadın işsizlik oranını azaltırken, toplam faktör verimliliğindeki artış vasıfsız kadın işsizlik oranını arttırmaktadır. Öte yandan beşeri sermayedeki artışın vasıfsız kadın işsizlik oranını düşürmekte olduğu tespit edilmektedir.
  • Öğe
    Medyanın Toplumsallaşma İşlevi Bağlamında Sosyal Sorumluluk İletişimi Üzerine Bir Değerlendirme: “İyi Hikayeler” Televizyon Programı Örneği
    (Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Kaya İlhan, Çağla
    İletişim teknolojilerindeki gelişmelerle birlikte birçok alanda olduğu gibi Kurumsal Sosyal Sorumluluk iletişimi de farklı bir boyut kazanmıştır. Özellikle son yıllarda televizyon programlarında sosyal medya aracılığıyla izleyici ile etkileşimli bir yayın anlayışının ön plana çıktığı görülmektedir. Bu durum Kurumsal Sosyal Sorumluluk İletişiminde halkla ilişkiler uygulamalarının televizyona yönelmesini ve yürütülen sosyal sorumluluk faaliyetlerinin geniş kitlelere ulaşmasını sağlamıştır. Aynı zamanda toplumda sosyal sorumluluk anlayışının da yaygınlaşmasına katkı sağlayan bu gelişmelerle birlikte çeşitli sivil toplum kuruluşları da sosyal sorumluluk faaliyetlerine destek bulabilme fırsatı elde etmektedirler. Bu kapsamda, çalışmanın temel amacı, sosyal sorumluluk temalı programların televizyonda yer almasının medyanın toplumsallaşma işlevi çerçevesinde ele alarak sosyal sorumluluk iletişiminin geldiği noktayı ortaya koymaktır. Bu amaçla, çalışmanın ilk bölümünde sosyal, ekonomik ve toplumsal gelişmelerin sosyal sorumluluk kavramının gelişimindeki etkileri ve kurumsal sosyal sorumluluk iletişiminin medyanın toplumsallaşma işlevi açısından önemi ele alınmaktadır. Çalışmanın analiz bölümünde ise örnek olay incelemesi yöntemi kullanılarak NTV’de Aralık 2019 ve Mart 2021 tarihleri arasında yayınlanan “İyi Hikayeler” programının 8 Aralık 2019 ve 12 Ocak 2020 tarihleri arasında yayınlanan bölümleri incelenmektedir. Program kapsamında ele alınan konular analiz edilerek toplumsallaşma işlevi çerçevesinde KSS uygulamalarının televizyon programlarında işlenmesinin KSS iletişimine etkileri tartışılmaktadır.
  • Öğe
    BIST XTEKS Endeksinde Faaliyette Bulunan İşletmelerin Finansal Performanslarının Değerlendirilmesi İçin Bir Model Önerisi
    (İstanbul Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası, 2022) Çanakçıoğlu, Mustafa
    Tekstil endüstrisi ekonomik kalkınma ve gelişim açısından kilit endüstrilerden birisidir. Söz konusu endüstrinin performansı tekstil tedarik zincirinde yer alan tüm aktörlerin genel performansının yanı sıra, ülkenin gelişmişlik düzeyini de doğrudan etkilemektedir. Buna karşılık, tekstil işletmelerinin performanslarının değerlendirilmesi mevcut çok sayıda çelişkili kriterin yanı sıra, son derece karmaşık durumlardan dolayı karar vericiler için kolay bir iş değildir. Bununla birlikte literatürde tekstil işletmelerinin performansını ölçmek üzere genel kabul gören bir matematiksel modelin yanı sıra, üzerinde uzlaşılmış bir kriter seti de bulunmamaktadır. Bu çalışma literatürde gözlemlenen bu boşlukların giderilmesine katkı sağlamak amacıyla bir saha çalışması yürüterek bir kriter seti belirlenmiştir. Aynı zamanda gereksinim duyulan bir değerlendirme modeli sunmak üzere CRITIC ve MAIRCIA tekniklerinden oluşan bir kombinasyonun kullanılması önerilmektedir. Buna ek olarak önerilen modelin tutarlılığını ve geçerliliğini test etmek üzere 99 farklı senaryodan oluşan kapsamlı bir duyarlılık analizi gerçekleştirilmiştir. Analizin sonuçları önerilen modelin uygulanabilirliği, tutarlılığı ve kararlılığını kanıtlamaktadır.
  • Öğe
    Effects of Coronavirus Pandemic on Stock Markets in The European Union
    (Pamukkale Üniversitesi, 2022) Çelik, Ali; Nergiz, Ebru; Akdağ, Nuran
    The world is undergoing one of the biggest economic crises since the 1929 Great Depression with the coronavirus pandemic. The emergence of the COVID pandemic, before the effects of the 2008 global economic crisis had not evaded, triggered the dynamics of the economic crisis again. The European Union (EU) economy is also profoundly affected by the crisis. This paper explores the relationship between the number of coronavirus disease 2019 (COVID-19) cases and Europe's most important stock market indices by using time series analysis. While performing the analysis, three different models were created. In this context, the number of cases of COVID-19 has been used as independent variables, while DAX Index, CAC 40 Index, and Euronext 100 Index have been tested as dependent variables, respectively. The analysis results prove that there is a long-run cointegration relationship between variables. We also found that the Error Correction Model results are statistically significant. Consequently, the estimator results determine that the COVID-19 negatively affected the European stock markets.
  • Öğe
    Sosyal Çalışmacıların Mesleki Deneyimleri Aracılığıyla Boşanma ve Alkol/Madde Kullanım İlişkisinin Değerlendirilmesi
    (Dicle Üniversitesi, 2022) Çakır, Gamze; Acar, Burak; Bingöl, Ayşegül; Yaman, Ömer Miraç
    Araştırmada, aile mahkemesinde görevli sosyal çalışmacıların mesleki gözlem ve deneyimleri aracılığıyla alkol/madde kullanımının boşanmanın psikososyal ve hukuki süreçleri üzerindeki etkisini keşfetmek amaçlanmıştır. Çalışma, nitel araştırma yöntemine uygun olarak İstanbul’da Aile Mahkemeleri’nde görev yapmakta olan 9 sosyal çalışmacıyla yürütülmüştür. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile Maxqda 2020 Nitel Veri Analiz Programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre davanın tarafları doğrudan alkol/madde kullanımından ziyade, bu durumun ortaya çıkardığı dolaylı sonuçlar üzerinden boşanma gerekçesi sunmaktadır. Bağımlı bireylerin alkol/madde bağımlılığının tedavisine ikna edilmesinde evlilik, eş ve çocuklarının önemli motivasyon araçları olduğu anlaşılmıştır. Kişinin tedaviye ikna edilememesi veya tedavinin başarısızlıkla sonuçlanması ise boşanma sürecini hızlandıran etkenlerdendir. Bununla birlikte katılımcı gözlemlerine göre çocuklu eşlerin boşanmaya karar vermesi çocuksuz eşlere göre daha hızlı olmaktadır. Alkol/madde kullanımının, yalnızca boşanmanın bir gerekçesi olmanın ötesinde çocuğun velayetinin hangi ebeveyne verileceği, ebeveyn-çocuk arasındaki şahsi ilişkinin düzenlenmesi konularında da önemli rol oynadığı anlaşılmıştır. Sonuç olarak aile mahkemelerine boşanmak için başvurulmadan önce eşlerin tedaviye yönelik arayışlarına kapsayıcı, erişilebilir ve nitelikli çözümler sunularak aile bütünlüğü desteklenmeli ve güçlendirilmelidir.